Zábavné, čtivé, napínavé a ani trochu prázdné

22 září

Tak to bylo Ú-Ž-A-S-N-Ý. Před chvílí jsem dočetla Prázdné místo a nemám slov. Už dlouho mě žádná kniha tak nepohltila. Oď teď už pro mě Rowlingová nikdy nebude jen Harry Potter. 

Tak. A teď s několikadenním odstupem. (Ale moc se toho nezměnilo.)

Volání kukačky jsem četla ještě před Prázdným místem. I přesto, že se mi docela líbilo, mu prostě v mých očích cosi chybělo. Takové to těžko definovatelné cosi, co by z toho udělalo nezapomenutelnou knihu. Takže jsem se pustila do Prázdného místa. Když to většina lidí kritizuje, je docela dost možné, že se mi to bude líbit, totiž. A taky že jo.


Z různých internetových diskuzí i od kamarádek jsem se doslechla, že Prázdnému místu je nejčastěji vyčítáno to, že je v něm až moc postav, mezi nimiž se těžko orientuje, spousta z nich je navíc nezajímavá a nic by se nastalo, kdyby je Rowlingová vyškrtla. Pak je tam také samozřejmě moc málo akce, jen samé nudné popisy, rozvléklé vyprávění a bůhvíco ještě. Zásadně nesouhlasím!


Prázdné místo je čtivé jak blázen. Už dlouho se mi nestalo, že bych se do nějaké knihy začetla natolik, že bych nevnímala okolní svět. Takový pocit si matně pamatuji z dětství, když jsem poprvé četla Harryho, a z těch úžasných chvil, které se přihodí tak jednou za rok, když narazím na vážně dobrou knihu. Rowlingová prostě umí. Každou osobu, každou rodinu podle mě popsala tak akorát do hloubky, aby vás její osud začal zajímal, ale aby to nebyla nuda. Po dočtení je pro mě vážně těžké uvěřit, že to celé byla jen fikce, že se to nestalo doopravdy...

Rowlingová pro dospělé


Občas mě zaráželo, s jakou lehkostí Rowlingová psala o různých dospěláckých věcech. Bylo to asi jako kdyby si jednoho dne Hurvínek šlehnul a pak si to rozdal s Máničkou. „Počkej, JRK, tohle přece nemůžeš psát do knihy pro děti a mláděž!“ divila jsem se občas v duchu. „Ááá, né, počkat, tohle je vlastně normální beletrie pro dospělý... aha...“


Miluji, když mám nějakou knihu spojenou s konkrétní hudbou. Takže jsem byla nadšená z toho, že jedním z opakujících se motivů byla právě Umbrella od Rihanny – na tu písničku se teď dívám úplně jinak. Už to není jen přiblblá ambrela, ela, ela é, é, ale fakt super pohřební písnička. Pokud umřu tak do pěti let, chci si ji nechat zahrát! Pokud umřu později, už by to bylo trapný; asi jako nechat si dneska zahrát Abbu.

Korunu tomu nasadil fakt, že sotva minutu po dočtení, kdy jsem zcela konsternovaná seděla v křesle a zírala do prázdna, začala z obecního rozhlasu, který mám těsně za oknem, hrát Helena Vondráčková. Dlouhá noc, ty a já nejdem spát..! To je ta krutá realita, s níž se nedá nic dělat – stejně jako s ní nic moc nenadělají ani postavy v Prázdném místě.

5 / 5


Název: Prázdné místo. Autor: J. K. Rowling. Originální název: The Casual Vacancy. Přeložila: Hana Zahradníková. Vydalo nakladatelství Plus, Praha 2013, 542 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

11 komentářů

  1. Jsem ráda, že se ti líbila, taky mám za to, že postav tam vůbec není moc a skvěle se v tom orientuje... a hlavně skvěle se to čte. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se to taky líbilo. Potter to není, ale to přece říkali od začátku, takže to měl číst jen ten, kdo nečeká další fantasy... Někdy loni na jaře, když to u nás byla novinka, přišla k nám do knihkupectví paní, že shání nějakou knihu. Našly jsme to nějak rychle, a vzpomínám si, že měla velkou radost, že má zase co číst, protože si koupila to Prázdné místo a, cituji: "já si myslela, že to bude romantické, a ono je to o politice!" Kdyby snad čekala fantasy, tak to chápu. Ale romantika? Aspoň je vidět, proč vznikají takové fabulace o tom, že je to nudné, zdlouhavé a plné postav - když to čtou tací, co by se k takovému žánru normálně ani nepřiblížili.
    Přečetla jsem to tenkrát dost rychle, a byla jsem příjemně překvapená, protože jsem radši nic nečekala a hrozně se mi to líbilo.
    A teď mám zase chuť přečíst si znovu Prázdné místo, děkuji pěkně! :D No, ale čeká tu na mě půjčené Volání kukačky, tak uvidím, co řeknu pro změnu na detektivku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romantiky tam měla dost! :) I když ty neromantické vztahy možná převažovaly. :D Taky jsem to přečetla hrozně rychle, na to, jaká je to bichle, jsem čekala, že to budu číst delší dobu. Proč to není ještě o 600 stran delší?! Fakt mě to bavilo! :D

      Vymazat
    2. To je pravda, ale myslím, že spíš čekala něco ve stylu červené knihovny, víc popisů zázračných polibků a podobně :D
      No, nebo by mohla vydat další podobný román - ne druhý díl, ale něco takovéhleho :)

      Vymazat
  3. Týjo, pořád mám sice pocit, že bych tomu nerozuměla, kdybych se jednou odhodlala si Prázdné místo přečíst, ale aspoň vím, že je to fakt dobrý. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tomu bys rozuměla! Není to žádné extra hluboká kniha plná skrytých myšlenek :) Myšlenky tam jsou, ale žádná filozofie to není. :D

      Vymazat
  4. Já jsem nečetla ani Harryho Pottera (shame on me :D), ale o Prázdném místě jsem přemýšlela. Možná po něm kouknu, ale nejdřív fakt musím zpracovat ten první díl Harryho :D Ale tvoje recenze mě navnadila :) A zaujala mě ta Umbrella jako pohřební píseň! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vždycky říkám, že kdybych četla Harryho až v tomhle věku, asi bych řekla, že je to kravina. :D Takže jsem zvědavá, jestli tě to bude bavit. :)

      Vymazat
  5. Zase mi to někdo další připomněl.. Prázdné místo jsem ještě nečetla, ale pokukuju po tom už dlouho, jenom na to vždycky zapomenu (jak jen mohu?!). Jakožto knihomol, milovník HP i detektivek .. myslím, že to bude něco pro mě :) takže díky, navíc tvá recenze zní poutavě **

    OdpovědětVymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com