Co abych tě, drahá, oběsil?

15 září

Hlásím, že jsem si, skoro v jednadvaceti letech, konečně přečetla Spalovače mrtvol. Tu povinnou četbu, kterou mají lidé rádi i přesto, že je jim vnucena. My jsme tenkrát měli na výběr mezi Spalovačem a Panem Theodorem Mundstockem a já, abych nebyla tak děsně mainstream, jsem zvolila Mundstocka. Z něho se záhy stala jedna z mých nejoblíbenějších knih, takže vyhledání Spalovače bylo jen otázkou času. 

Hned po dočtení jsem si, celá rozčarovaná, vzpomněla, co jsme si o Spalovači říkali na gymplu (cituji své poznámky z hodiny): 
– Karel Kopfrkingl = typický představitel střední vrstvy, hodný, skvělý otec rodiny

COŽE?! Nesouhlasím! 

Co se týče stylizace fotek, tak jsem odborník.

Možná jsem si tenkrát zapsala učitelův výklad blbě (nevylučuji). Ale. Kopfrkingl je monstrum od samého začátku! Ještě jsem úplně nedomyslela, jak to přesně s tím vypravěčem je; zatím vím jen tolik, že Karel má s vypravěčem hodně společného (bůhví, jestli to dokonce není tatáž osoba). A když je vypravěčem, poskytovatelem informací, někdo jako Kopfrkingl (napsat tohle jméno, to je pro mě mimochodem utrpení), je třeba mu to všechno nebeské, drahé a něžné tolik nežrat. Spíš naopak. Vždyť on prezentuje sám sebe – a samozřejmě, že z toho chce vyjít v co nejlepším světle. Divím se, že se vůbec odvážil zmínit to, že svou nebeskou Lakmé podvádí. To před čtenářem prostě nějak nedokázal ututlat.

Kromě téhle středoškolské podivnosti mě ještě zaujalo to, jak Kopfrkinglovi sebe a své přátele opakovaně krmili mandlemi. Proč mandle? Je to proto, že jsou ve větším množství jedovaté? Proto je Kopfrkingl svému příteli Willimu odepřel ve chvíli, kdy s ním pomalu začínal sympatizovat? Na internetu jsem se poté dočetla, že cyklon B prý svou vůní připomíná právě mandle. Prostě hrozně zajímavý motiv. A prý se u Fukse opakuje. Z Mundstocka si na mandle nevzpomínám (co vy?), ale v poličce tu mám už pár měsíců Příběh kriminálního rady, tak třeba tam budou taky...


Je to vždycky trochu zvláštní, číst takhle relativně pozdě nějakou knihu, o které už jste slyšeli nejmíň tisíckrát, víte, o co v ní jde, dokonce byste z ní dokázali i trochu citovat, protože je tak provařená. „Co abych tě, drahá, oběsil?“ to znám už x let. Podobný pocit bych možná prožila, kdybych se teď podívala na Titanic. Jenže Titanic bych určitě vytrollila. Spalovač se mi líbil. Ale pan Theodor Mundstock u mě nejspíš pořád vede.

      „A támhle je Svatá Hora,“ zvolal ženský hlas za ohbím, „a támhleta zelená věž kostela mezi těma domy, to je Jeruzalém, a támhle, co jsou ty bílý oblaky, to je ráj...“
     „Neblbni, prosím tě,“ osopil se na ni mužský hlas, „jaká Svatá Hora, to je přece Říp, a jakej Jeruzalém, to jsou přece Bohnice. Bohnice, blázinec,“ sykl rozhořčeně, „jestli hned nepřestaneš, tak…“

Jakej Jeruzalém, to jsou přece Bohnice. To budu ráda citovat, až někomu budu chtít zničit iluze, haha.

Četli jste Spalovače mrtvol? A co Karel – byl to podle vás na začátku snový tatínek a manžel, nebo tyran a monstrum?

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

4 komentářů

  1. Co znamená vytrollit?
    Spalovač je super, ale Mundstocka jsem ještě nečetla, ach já ostuda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako že bych si z toho jen dělala srandu. :)

      Vymazat
  2. Mundstock vede, přestože jsem Spalovače četla dvakrát a poprvé před Mundstockem. Mimochodem, my jsme si na gymplu teda od začátku říkali, že byl Kopfrkingl úchyl, ale mně od začátku připadal hrozně zajímavej... :D

    OdpovědětVymazat
  3. Chci si jej přečíst, v knihovničce ji začnu pomalu hledat
    Nevím jestli si nepleteš mandle s jadérkami pecek uvnitř broskví. Ty bývají ve velkém množství jedovaté. Dřív tímto způsobem byly prováděny některé popravy ve starověkém Řecku, dali ti kopu těchto "jedovatých mandlí" a ty jsi je musela sníst. Ale jestli jsou jako takové mandle jedovaté ve velkém množství to si nemyslím, bylo by určitě na baleních varování. Jestli cyklon B voněl po mandlích, to ti taky nepovím, ale myšlenka je to zajímavá *-*, jediné, co tuším je, že spálené lidské maso voní nasládle až z toho bývá lidem zle.

    OdpovědětVymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com