Selský baroko: Hájíček je kvalitní četba na letní dovolenou

11 srpna

Jiřího Hájíčka mám spojeného s létem tráveným na vesnici. Minulé léto jsem četla, cestujíc mezi Miličínem a Táborem, Rybí krev, což bylo úplně perfektní: Rybí krev se totiž odehrává v Jižních Čechách, střídavě ve městech a na vesnicích, takže mi skvěle sedla do noty. Z toho důvodu jsem si Selský baroko, které jsem dostala už k Vánocům, schovávala na prázdniny. Věřím, že v teplotách okolo nuly by to prostě nebylo vončo


Rovnou předesílám, že jsem ze Selskýho baroka řádně na větvi, a proto vám radím, abyste se nenechali odradit tematikou, která může na první pohled působit trochu nudně. Je to totiž o padesátých letech na českých vesnicích. O kolektivizaci, vzniku JZD, o tom, jak to vesnice zdevastovalo a rozhádalo tamní obyvatele. 

Děj se odehrává v současnosti: protagonista Pavel, který je také vypravěčem, je genealog, sestavuje na zakázku rodokmeny a tak podobně. Jednou dostane Pavel za úkol najít jakýsi ztracený dopis právě z padesátých let, který má zničit jednoho obecního zastupitele, a na základě pátrání (nejen) po onom dopise se začne odvíjet příběh s lehoučce detektivními prvky.

V jednoduchosti je krása 

(to vám řekne i kdejaký výrobce domácích spotřebičů)

Na Selským baroku je znát, že se Hájíček nesnaží nijak urputně napsat co nejlepší román, vyšperkovaný k dokonalosti, se všemi možnými vychytávkami, kterými by čtenáře dostal. Není to překombinované. Myslím, že to byl právě Hájíček, kdo v nějakém rozhovoru řekl, že naprosto počítá s tím, že jeho romány po pár letech zapadnou a už po nich neštěkne ani pes. Že se stane jedním z těch zapomenutých regionálních autorů. A že o opak ani nijak zvlášť neusiluje. Přesto je to právě on, kdo sbírá Litery za prózu, a podle mě zcela oprávněně. 


Ta jednoduchost, která z toho čiší, je nádherná a uklidňující, i přesto, že jde o vážné téma, o něco, co se před šedesáti lety skutečně dělo. Selský baroko je vystavěné především na dialozích a popisech vesnic a přírody – parné letní počasí celý příběh rámuje, sceluje. Bavilo mě sledovat, jak příroda a počasí odrážely to, co zrovna postavy dělaly. Nevím, jestli to do textu Hájíček dával záměrně nebo jestli si toho všiml i někdo jiný (možná jsem si to jen přimyslela já); tak mi dejte vědět, pokud vás taky zarazilo, co vyváděla příroda, když byli Pavel s Danielou, pro níž sestavoval rodokmen její rodiny, sami.

A hluboký smutek a marnost, jakou to má všechno cenu... na matném monitoru malého počítače svítila jména lidí, které už nikdo nezná, které nikdo neviděl, nemají tváře, většina už nemá ani příběh, jen data narození a úmrtí, kolíbky a hroby, kolíbky a hroby, pořád dokola a já je vytahuju na světlo z plesnivých knih archivů a lidi mi za to platí...

Já toho Hájíčka prostě děsně žeru. Společně s Androníkovou a Balabánem pro mě tvoří takový top současné české literatury. Ironií osudu je, že dva z těch tří jsou už mrtví, a tak se od nich ničeho nového nedočkáme. Tímto tedy přeji alespoň tomu Hájíčkovi pevné zdraví, málo dopravních či jiných nehod, a prostě dlouhý život.

Komu Selský baroko doporučuji? Těm, kteří nepotřebují mít v knize přehršel akce, hledají něco klidného, nevtíravého a mají rádi slova jako chalupa, maštal, koloniál, náves nebo sýpka (těch tam totiž přehršel je) a kteří si chtějí přečíst něco kvalitního z jihočeských luhů a hájů.

5 / 5


Název: Selský baroko. Autor: Jiří Hájíček
Vydalo nakladatelství Host, Praha 2009, 208 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

18 komentářů

  1. Jen bych decentně upravila jednu informaci - Hájíček nemá Literu za prózu, nýbrž Literu za knihu roku ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, kniha roku byla Rybí krev, ale za Selský baroko měl Literu za prózu, ne? :) Aspoň myslím teda!

      Vymazat
    2. A tvrdí to i obálka! Až teď jsem si toho všimla, a to jsem ji fotila ze všemožných úhlů. :D Ale jo, ten plurál jsem v článku použila špatně, Literu za prózu má jen jednu. :D

      Vymazat
    3. Jo promiň, já jsem při listování archivem Litery rok 2006 asi přeskočila... :D

      Vymazat
  2. Tak tohle je přesně ten typ knihy, kterou by mě, nevzdělance, ani nenapadlo si přečíst. Ani to téma mě nijak moc neláká. Tak proč mám po přečtení tvé recenze pocit, že si to musím někde sehnat? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nevím, ale sežeň! :D Hájíček je super. Čte se vážně krásně.

      Vymazat
  3. Když jsem ji viděla na tvém insta, doufala jsem, že jsem tě inspirovala k četbě mou pochvalnou recenzí, ale tak nic, no :D Taky se mi moc líbila a těším se na čtení dalších Hájíčků!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jo, tvůj článek mi připomněl, že jsem si Selský baroko vlastně shovávala na to léto a měla bych se do něj pustit, než skončí. :D

      Vymazat
  4. Narazila jsem na knihu už dříve a námět se mi docela líbil (a taky název), ale nechala jsem to nějak plavat... Musím ale říct, že po tvé recenzi se na mém to-read listu posunula mnohem výš. (a ta ukázka, cos vybrala, je fakt hezká! :) )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viď že je! :) A název se mi taky líbí, zní mi tak nějak libozvučně. :D

      Vymazat
  5. Musím říct, že tohle je kniha, kterou bych za normální okolností přejela pohledem a okamžitě na ni zapomněla, ale když teď konečně vím, o čem je, docela mě láká. Přidala jsem ji na seznam ke čtení... Sice tuhle frázi nesnáším, protože je většinou strašně otřepaná, ale tentokrát ji musím použít - jsem na to docela zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Něco takového jsem si říkala minulý rok při otevírání Rybí krve – no to jsem na to teda fakt zvědavá. :)

      Vymazat
  6. Mám ráda slovo maštal, takže si Selský baroko v nejbližší době hodlám sehnat. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vlastně předtím ani pořádně nevěděla, co to ta maštal je, ale docela se mi to slovo zalíbilo. :D

      Vymazat
  7. Tematika této knihy mě dosti zaujala :-) Děkuji za tip, zkusím se na ni kouknout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, doufám, že se ti bude líbit. :)

      Vymazat
  8. Jak můžu jako rozená jihočeška tak trestuhodně ignorovat Hájíčka, to netuším, ale pokusím se se sebou něco udělat :) Selský baroko jsem zrovna nedávno poponášela v knihovně, abych ho zase spokojeně vrátila na policí s tím, že tohle by mě nejspíš stejně neba. Tak příště! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě Hájíček moc ba! :) Příště zkus. :)

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com