Léto s českými klasiky I.

21 července

... Vesnický román a Markéta Lazarová


Letošní léto jsem se rozhodla strávit z velké části v dobré společnosti léty prověřených literátů, kteří jsou dnes již nazýváni klasiky. Nerozhodla jsem se tak z toho snobského důvodu, že jiní spisovatelé pro mě nejsou dostatečně na výši, nýbrž z důvodu ještě snobštějšího. Chci, abych měla právo tvrdit: „Jasně, tohle je základ český kultury, to víš, že jsem to četla. Myslíš, že jsem nějakej kulturní barbar?!“ To jen tak naokraj k mým motivům, které jsem tímto, trochu hyperbolicky, ale přesto pravdivě, nastínila.


Karolína Světlá – Vesnický román (1867)


Jako první jsem se rozhodla se vrhnout na Vesnický román, na nějž jsem se, kdo ví proč, těšila. Snad proto, že se mi v hlavě nějak sepjal s tvorbou Jiřího Hájíčka, kterého mám docela ráda. O Karolíně Světlé se tvrdí, že je autorkou prvních českých románů. Vesnický román, první ze série Ještědských románů, vypráví příběh trochu divoké, ale pracovité a statečné Sylvy a jejího vztahu s ženatým (a také pracovitým, a čestným a tak) Antošem. Devatenácté století v horách. Co byste chtěli. 

Byla jsem však překvapená, jak snadno se Vesnický román čte. Sfoukla jsem ho asi za dva dny, ani jsem nezívla. Tehdejší pohled na manželství, rozvod, nevěru, a vůbec dobové mravní zásady byly zajímavé, navíc popsané čtivě, bez dlouhých popisných pasáží, které dnešní čtenáře většinou nudí. Některé obrazy mi do teď vězí v mozku a jsou docela působivé. Pokud jednou budu učitelka, budu dětem Karolínu Světlou doporučovat s tím, že ji zvládnou i ti, kteří čtení moc neholdují. A až zas budu mít potřebu se kulturně obohacovat, asi si přečtu ještě nějakou další Světlou.


Vladislav Vančura – Markéta Lazarová (1931)


Od Vladislava Vančury jsem na gymplu četla Rozmarné léto a vůbec mě tenkrát nebavilo, myslím, že jsem ho asi ani nedočetla úplně do konce. Když jsem však viděla Markétu Lazarovou v Academii na Václaváku asi za dvacku, na svoji kolizi s Rozmarným létem jsem si vůbec nevzpomněla a rovnou jsem kráčela k pokladně.

Markétu Lazarovou jsem dočetla do konce. Faktem zůstává, že Vančurovy knihy mají dost zvláštní poetiku, která se mi sice líbí, ale je pro mě těžko proniknutelná. Na to, jak útlá knížka to je, jsem ji četla překvapivě dlouho, odkládala jsem ji, znovu se k ní vracela, až jsem ji před pár dny konečně pokořila. Pochvalně se plácám přes rameno, protože to byla dřina. Markéta Lazarová je taková lyricko-epická novela plná obrazných vyjádření, zvukomalby a vypravěče, který se nahlas snaží odhadnout, jak se asi čtenář cítí. Právě proto jsem byla po dočtení ohromě zvědavé na filmové zpracování; zatím jsem ho stále neviděla. Ačkoli na mě občas autorská řeč působila, jako by vypravěč popisoval filmovou scénu, neumím si představit, jak Vláčil zfilmoval knihu, v níž je, podle mě, příběh sekundární.

Co vy a Světlá, Lazarová, Vančura, Ještědské romány a staré knihy? ☺ #divnejsmajlíček

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

13 komentářů

  1. O Vančurovi tvrdím, že je můj oblíbenec. Faktem je, že kromě Rozmarného léta a Markétky jsem od něj nic nečetla. Ale pořád se chystám, mám doma Hrdelní při a Útěk do Budína! Mám moc ráda jeho poetiku, jeho jazyk :)
    Ke Světlé jsem se ještě nedostala, asi budu vždycky kulturní barbar, hahaha

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty bys mohla být všechno, jen ne kulturní barbar! :D Jsi sečtelější než většina lidí na oboru. Dokonce i tý hrdličce v Máji rozumíš. :D
      Do mýho vkusu se Vančura moc netrefil. Jsem ráda, že jsem přečetla tyhle dvě nejznáměnší, a tím jsem s ním asi na delší dobu skončila. :D

      Vymazat
    2. Kéž by :D Ale obávám se, že je to spíš umění mystifikace a tváření se, že všemu rozumím, mám načteno dost, ale v klasice (a zejména české) mám mezery jako Brno :D Ale díky ti, ty víš, jak mi posílit ego :D

      Vymazat
    3. Haha, no jo, já jsem na posilování ega expert. :D

      Vymazat
  2. Nečetla jsem ani jeden z románů, ale myslím si, že se k nim ještě určitě dostanu. :-) Ale za to můžu říct, že jsem poctivě přečetla všech 30 děl z národního obrození, co jsme měli ke zkoušce na pajdě, tak snad takový barbar nejsem. :-D Ale o té Světlé budu přemýšlet, už na střední mě ten román vždycky lákal. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třicet! To jsi hodně dobrá! Kdybych měla vyjmenovat, co jsem četla z národního obrození, byl by to docela krátký seznam. :D

      Vymazat
  3. Od Světlé si přečti minimálně ještě ten Kříž u potoka. Četla jsem toho od ní víc, ale právě Vesnický román a Kříž u potoka patří k mým nejoblíbenějším kouskům z "devatenáctky". Je to takové skoro oddechové čtení. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně na ten mám spadeno! Díky za doporučení, a souhlasím, Vesnický román byl taková oddechovka. :)

      Vymazat
  4. Světlá mě nikdy nelákala, zato Vančura jo, a měla bych si ho taky zařadit na To Read List, jelikož bych taky ráda nebyla ten barbar :) Na gymplu jsem toho sice stihla přečíst poměrně dost, ale k těmto jsem se zatím nedostala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně štěstí s Vančurou! :) Snad ho doceníš líp než já.

      Vymazat
  5. Rozmarné léto jsem četla letos na jaře a navzdory tomu, že mě všichni přesvědčovali, že se mi to líbit nebude, z něj mám podobné dojmy jako ty. Líbilo se mi to, ale čte se to těžko - taky jsem to pokořila po částech. Je to pro mě spíš taková kniha, na níž ráda vzpomínám, ale nejsem si jistá, jestli bych si ji znovu přečetla jen tak pro radost :)
    Na Vesnický román jsi mě docela navnadila. Bůhvíproč mám romány z vesnického prostředí zafixované jako nezáživné (asi to bude tím, že jsem v sedmé třídě přečetla polovinu Babičky), ale možná bych nakonec mohla sáhnout zase jednou po něčem "kvalitnějším" a najednou to nevypadá tak špatně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co to plácám, Markétu Lazarovou jsem četla, asi bych měla jít spát :D

      Vymazat
    2. Já jsem asi nikdy neměla vesnické romány zažité jako něco nudného, možná to bude právě tím, že jsem Babičku nikdy nečetla, nevím. :D Karolínu Světlou určitě někdy zkus, čte se vážně dobře. :)

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com