Několik bezvýznamných řádek o Volání kukačky

30 června

Konečně jsem od Rowlingové přečetla něco jiného než Harryho. K tomu, abych se odhodlala se do toho pustit, byla třeba jedna cesta do Ostravy a zpět (šest hodin ve vlaku). Říkala jsem si, že na takovou štreku si snad ani nic jiného vzít nemůžu. (Přecenila jsem se, Volání kukačky je opravdu na déle než šest hodin).


Přistupovala jsem k tomu trochu nedůvěřivě. Proč? 
1) Je to detektivka. Ne že bych je nenáviděla, ale nijak zvlášť si zatím mé srdce nezískaly. 
2) Je to Rowlingová. Bohyně. Co když mě zklame? 
3) Vyšetřování vraždy topmodelky. Děláte si srandu?

Přiznejme si, že to celé zní trochu lacině. „Kniha, kterou čte celý svět,“ hlásá zadní strana obálky. Příběh detektiva Cormorana a jeho nad očekávání bystré a pohotové asistentky Robin, kteří společně vyšetřují sebevraždu topmodelky Luly. Rovnou se přiznám, že kdybych neznala skutečnou identitu autora, nikdy by mě ani nenapadlo si Volání kukačky přečíst.

Rowlingová, Nerowlingová


Ptáte se, jestli je z toho ta Rowlingová znát? Kdyby mi nikdo neřekl, že to napsala ona, nepoznala bych ji. Ale když jsem se ji záměrně pokoušela najít, zdálo se mi, že z toho rowlingovstí přímo čiší. Několik prvních kapitol jsem přečetla s lehkou dávkou melancholie; ty charakteristiky postav, popisy prostředí – tak potterovské! Volání kukačky má podle mě tu výhodu, že se do něj snadno začtete už od prvních stránek. Kdo četl Harryho, ví, že Rowlingová umí psát tak nějak lehce, nenuceně, a i když vás to třeba nepohltí úplně, čte se to prostě pěkně.


Kukačka je čtivá po celou dobu. Ještě že tak. To, co vypadalo jako nájezd na dobrou zápletku, se totiž v mých očích zvrhlo v trochu nudou zavánějící vyšetřování. Jako by se Robert alias JKR snažil nedat nám žádnou pořádnou stopu, abychom se nemohli domáknout pravdy, ale zároveň se pokoušel vyvolat pocit, že pachatelem by mohl být snad úplně každý. Tak moment. Tohle mě nebaví. Ani jsem neměla možnost vymýšlet si stále znovu a znovu vlastní konspirační teorie a nechat si je znovu a znovu s přibývajícími důkazy vyvracet.

Přesto jsem v jednu chvíli měla chuť na vypravěče zařvat: „Tak už to neprotahuj a řekni mi, jak to bylo!“ Což asi o určitých kvalitách knihy vypovídá ( = byl to silný emoční zážitek).

I přes pár nedostatků si tedy Volání kukačky dokáže udržet čtenářův zájem. I když se občas zdá, že vyšetřování nikam nevede, věřila jsem Rowlingové, že má zápletku důkladně promyšlenou a nepádí jen tak slepě k jakémusi mlhavému cíli, který se snad někde vynoří a jakž takž do příběhu zapadne. A doopravdy to promyšlené měla. Přesto mě závěr nijak zvlášť nenadchnul. Nebyla jsem překvapená, šokovaná. Jenže přesně ten finální šok od detektivky očekávám...


Ještě bych ráda pochválila Šenkyříkův překlad. Nádherná čeština, přiměřené a citlivé užívání obecně českých výrazů, nikde nic nedrhlo. Dobrý překlad je sice údajně takový, který na sebe ničím neupozorňuje, ale když na sebe strhává pozornost svou zdařilostí, je to snad v pořádku, ne?

Že by Rowlingová musela napsat naprosto extraordinární a megaúžasný román, aby dostála mým očekáváním, to jsem věděla předem. Věděla jsem, že budu s největší pravděpodobností spíš zklamaná. Abyste mě dobře pochopili: Volání kukačky vůbec není špatné a prožila jsem si s ním hezké tři dny. Ale není to geniální. Vnímám ho jako nadprůměrnou detektivku, na jejíž zápletku mám však už teď, zhruba po měsíci od dočtení, problém si vzpomenout. 

Tohle ale napsal nějaký neznámý Galbraith, ne JKR, že jo. Takže to jako zklamání vnímat vůbec nemusím.

4 / 5

Název: Volání kukačky. Autor: Robert Galbraith. Originální název: The Cuckoo's Calling. Přeložil: Ladislav Šenkyřík. Vydalo nakladatelství Plus, Praha 2014, 477 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

10 komentářů

  1. Volání kukačky plánuji na prázdniny, tak uvidíme, co na to budu říkat. :) Jinak je to moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem taky zvědavá, doufám, že o tom pak napíšeš! :) Koukala jsem, že sis na prázdniny půjčila i Prázdné místo... Taky si ho asi přečtu.

      Vymazat
  2. Tak jsem ráda, že tě to úplně nezklamalo. : ) Taky jsem si říkala, že bych z toho tu Rowlingovou asi nepoznala, ale když jsem už věděla, že to napsala ona, připadalo mi to typicky rowlingovské. : )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jen ten začátek!

      „I když Robin Ellacottová už za pětadvacet let svého života prožila nejednu dramatickou a nepříjemnou chvíli...“

      „Pan a paní Dursleyovi z domu číslo čtyři v Zobí ulici vždycky hrdě prohlašovali...“

      !!! :)

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze, ale nejsem fanoušek Harryho, tak mě to ani neláká. Navíc ten strach, jestli to bude tak dobré, to muselo být krušné :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zas takové drama to nebylo, ale jo, bylo to asi jako potkat po deseti letech starou kamarádku... Člověk přemýšlí, jestli si po té době budete pořád rozumět... :)

      Vymazat
  4. Na touhle knihou už nějaký ten pátek přemýšlím a proč? Jen kvůli autorce. Nečtu detektivnky, takže nevím, jestli to má cenu, ale zase na druhou stranu jsem žádné detektivce nedala šance, tak třeba..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jsou asi i lepší detektivky (ale to jen tak hádám, taky je moc nečtu). Ale tohle se čte docela rychle, takže myslím, že kdyby tě to bůhví jak nenadchlo, minimálně tím neztratíš moc času. :)

      Vymazat
  5. Já taky nejsem zrovna detektivkový člověk, ale sem tam po něčem z tohohle žánru sáhnu. K Volání kukačky jsem se ještě nedostala, ale už jsem pokořila Prázdné místo. Nečekala jsem nic a snad právě proto mě to dost bavilo. Nejlepší jsou ty charakteristiky postav. Takže až jednou seženu v knihovně i Volání kukačky, s chutí se do toho pustím - nečekám mnoho, tak snad ani nebudu zklamaná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prázdné místo jsem si na začátku prázdnin půjčila z knihovny, ale pořád se k němu nějak nemůžu dokopat, protože mě štve, že bych takovou bichli nemohla tahat s sebou na cesty a musela bych ji číst jen doma. :/ Ale jsem na něj docela zvědavá a čekám od něj asi víc než od Kukačky.

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com