Zvláštní smutek citronového koláče přitáhne surreálným příběhem

16 března

Téměř tři měsíce po dočtení jsem se rozhodla napsat o Zvláštním smutku citronového koláče. Trochu podobnou verzi jsem měla v počítači už dlouho s tím, že ji budu posílat jako ukázkovou recenzi do literárních rubrik různých internetových magazínů. Ale, světe div se, moje náročné já neobjevilo žádný magazín, jehož literární sekce by mu zcela vyhovovala, a tak se rozhodlo se na to vykašlat a psát o knížkách na blog. Tentokrát jsem se trochu rozjela.


Rádi byste uměli létat, teleportovat se nebo číst myšlenky? (Já bych třeba ocenila tu teleportaci!) Devítiletá Rose má jinou zvláštní schopnost: umí rozpoznat pocity druhých z jídla, které uvařili. Když v devíti letech ochutnala mámin citronový koláč, najednou necítila jen mírně nakyslé těsto a sladkou polevu, ale i matčin smutek a bezmoc, v jídle z restaurace kuchařův vztek a z chipsů pachuť vzdálené továrny... 


Hlavním tématem je víc než jídlo 


Citronově žlutá knížka se zpočátku tváří jako takové milé a možná dětsky naivní čtení. Nedejte však na první dojem. Čeká vás cesta životem plného smutku, dospívání a melancholie. Tématem románu zdaleka není jen to, jak se malá Rose vyrovnává se záplavou emocí, jež nalézá v jídle. Po dobu více jak deseti let sledujeme celou její rodinu: uzavřeného a přepracovaného otce, matku, která je ve svém životě tak trochu ztracená, a společně s Rose a jejím kamarádem Georgem řešíme tajemství kolem jejího bratra Josepha. Co dělá, když potají mizí z domu? Kam se ztrácí? 

Vsaďte se, že rozuzlení, které pro vás Aimee Bender připravila, byste ani v nejmenším nečekali. Postupně vám vyvrátí všechny vaše domněnky. A když už vážně nevíte, co čekat, vytasí se se scénářem, jaký by vás v životě nenapadl.

 

Jednoduchý jazyk pro složité emoce 


Aimee Bender neláme jazyk přes koleno a neplýtvá složitými a zamotanými obraznými pojmenováními. I tak ale dokáže všechny pocity a atmosféru perfektně popsat. Hlavní hrdinka stihne zestárnout o celou dekádu a autorka si s tímto psychickým vývojem podle mě poradila víc než dobře. Pravděpodobně si změnu v Rosině vyjadřování uvědomíte až na konci knihy. Nikde není znát žádný velký skok, ale jazykové prostředky a hlavně slovní zásoba se přece jen posunou. Přesto vypravěčka stále působí jak ta stará známá Rose. 

V případě Zvláštního smutku citronového koláče musím zmínit i fyzickou stránku knížky. Mohla bych ji chválit do aleluja. Tohle je pro mě prototyp ideální knihy - pevná vazba, drží sama otevřená, šířka tak akorát do ruky, krásná obálka, slonovinová barva listů, bezva vůně, záložková stužka, hezky čitelný font a vůbec pěkná grafika. Jedním slovem nádhera, takovou knihu prostě chcete mít doma. 

Knížka nejen pro mládež


Román by mohl bavit především ty, kteří uvítají trochu surreálna a jsou připraveni na hodně netradiční příběh. Ale moje máma třeba tvrdí, že jí na tom nic surreálného nepřišlo. ;-) Záleží na přístupu. Ačkoli se na obálce tváří jako kniha pro mládež (kterou bezesporu je také), má šanci si najít příznivce i z mnohem vyšších věkových kategorií. 

Zvláštní smutek citronového koláče za mě vlastně formuluje to, proč mám knihy ráda. Kde jinde se setkáte s tak nezměrnou fantazií? Co jiného než kniha na vás kompletně přenese atmosféru příběhu? Ve Zvláštním smutku citronového koláče je té fantazie a tajemné, melancholické atmosféry spousta. Já ho zatím hodnotím jako nejlepší knihu, kterou jsem v roce 2014 četla.

5 / 5


Název: Zvláštní smutek citronového koláče. Autor: Aimee Bender. Originální název: The Particular Sadness of Lemon Cake. Přeložila: Veronika Volhejnová. Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2013, 293 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

7 komentářů

  1. Tak to musím někde sehnat! :D Ta knížka musí být skvělá! Už jsem kdysi někde viděla obálku, ale až teď jsem zjistila, o čem to vlastně je. :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík. :) Je to skvělá kniha, nečekala jsem od ní, že se mi bude tak líbit.

      Vymazat
  2. Taky jsem z téhle knížky byla nadšená a byla to pro mě nejlepší knížka roku 2013. : ) Ten tvůj poslední odstavec se mi obzvlášť líbí, mám to úplně stejně. : )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Tahle kniha asi vážně nadchne skoro každýho, zatím jsem na ni slyšela jen chválu.

      Vymazat
  3. Zní to fakt dobře... A je to dobře napsaný, určitě to byla dobrá volba pro posílání... :) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Poslala jsem ji jen do jednoho magazínu, neodepsali mi - tak jsem se na to vykašlala. :D

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com