Přijet na mašině, posedět, mrknout na filmek. 11 výrazů, které mě tahají za uši

02 března

V mých novoročních předsevzetích sice figuroval i bod přestanu všechno hejtovat, ale občas mi to nedá. Inspirovalo mě video TOP 13 des pires expressions (TOP 13 nejhorších výrazů) od Normana. A tak jsem sepsala několik obskurních výrazů, jež mě dlouhodobě dráždí. Více než ta konkrétní slova mě ale popravdě dráždí fakt, že si nejsem ani trochu jistá, zda jsem v tomto článku správně odlišila slovo, pojem a výraz.

1. Posedět


Posedět - nejlépe ještě ve spojení se slovy hospoda, pivko nebo vínko, popít a zajít. Pivo mám moc ráda, proti hospodám nic nemám, naopak mě v nich často potkáte. Napište mi však sms "ahojky, nechceš dneska zajít posedět do hospody? Dáme pivko :-)" a můžete si být jistí, že mě tam ten večer neuvidíte. Budu totiž zvracet u svého mobilního telefonu. 


2. Jak to vypadá s


Tuhle frázi jsem nenáviděla především v pubertě. Znáte to (asi): jdete s někým jakože na rande (tohle slovo jsem taky neměla dvakrát ráda, já nechodila na rande, já chodila s někým ven) a druhý den, občas ale i hodinu po rande, se vás kamarádka ptá: "Tak co, jak to vypadá s tím a tím?" Co to jako znamená, jak to vypadá? On je takový latinskoamerický typ a já jsem bledá blondýnka, tak vedle sebe vypadáme úžasně, krásně kontrastujeme. Co se očekává za odpověď? Nikdy jsem na to nepřišla.

3. Výkend


Nevím, proč mají lidé takový problém zrovna se slovem víkend. Vy na výkend nenarážíte podezřele často?  Víkend je prostě s měkkým. Není žádný předkend, zakend ani podkend. Sorry, kluci, vím, že byste ho raději trávili s tvrdým, ale takový je holt život.

4. Filmek


Ne, já si opravdu nepouštím filmek! Nikdy! Brrr! Co je to za paskvil? Zní to tak slizce. A zkuste si představit, jak režisér onoho filmku řiká v rozhovoru: "Tento filmek jsem točil se spoustou zkušených lidí..." Je to prostě směšné slovo. Když už potřebujete zdrobnělinu, tak použijte třeba filmík, prosím.

Dejte si do Googlu heslo "filmek". Zjistíte, že to ani není česky.

5. Vysát


V některých rodinách se odjakživa vysává. Nevím, jak je to u vás, ale my jedině luxujeme. Luxem. Když někdo řekne, že musí vysát, zní mi to trochu potrhle. Vysát, haha. A to jako sosákem?

6. Osuška


Osušku bude souviset s dekou; mám k oběma více méně stejný postoj. Většinou se s nimi setkám, když u někoho přespávám. "Chceš osušku?" táže se mě dotyčný. Pod pojmem osuška si představuji takovou tu skoroplachtu, která se prodává na pouti, dva krát tři metry, obrázek delfínů, téměř nesaje vodu, je k ničemu, překáží. Ne, díky, to ani nechci... Mohla bych dostat ručník?

7. Deka


Poté, co se umyju, si chci lehnout a často je mi nabídnuta deka. Ačkoli to, pod čím spím doma, má skutečně charakteristiky spíše deky než peřiny, protože je to tenké a rozhodně ne vyrobené z peří, pro mě je to, pod čím se spí, vždy peřina. Na deku si lehám na pláži. A já nechci spát na pláži.

Osušku, deku a vysávání prostě doma nepoužíváme. Nejsem na to zvyklá. Tento lexikální deficit si vynahrazujeme hlavně v oblasti vlastních jmen. Členové rodiny se u nás běžně oslovují jako Gerda, Gebra, Gebr, Dragomira, Bertrůda, Pogerd, Kájík nebo Tykanec. Ať se jmenují jakkoli. Mimochodem, já jsem většinou Vava, Vaví, Vavak či Ravak (bývalý Lumpačíno či Heda). Těší mě.

8. Mrknout na něco


Tak na to mrkni až přijdeš domů a řekni, co si o tom myslíš, jo? Dobře, mrknu. Nevadí, že si na to za tu mikrosekundu asi neudělám názor? Ale můžu pak mrknout i na tebe, jestli chceš.

9. Mno


Kde se vzalo mno? Všichni přece říkáme no, ne? Mno si pokaždé představím jako mlasknutí následované "no". Ne, není to moc chutné.


10. Mašina


Jasný, jen sednu na mašinu a jsem tam! Neříkejte, že jste to nikdy neslyšeli. Nejsem fanoušek motorek, naopak, jsou mi ještě nesympatičtější než holky měřící víc než 180 centimetrů, ale výraz mašina mi přijde urážlivý i pro ten prdící slepenec plechu.


11. Kalhotky


Šmarja, děvčata, vy s tím naděláte. Kromě toho, že nosíte kalhotky, vijete taky věnce z lučního kvítí a posíláte svému milému psaníčka? Slovo kalhotky mě vážně tahá za uši. Vás ne? Jasně, v určitých situacích je nevhodné říct spoďáry, ale mezi vrsteníky a spřízněnými dušemi v tom nevidím problém. Zní to přirozeněji.

Spoustě lidí vadí čtyři vyslovované jako štyry, což třeba já často říkám, bysem místo bych (ne že bych byla schopná to napsat, ale v mluvené podobě mě to nějak zvlášť nedráždí), dýl místo později (také používám; a teď si říkám, nejsem ostuda bohemistiky?). Někomu vadí anglismy. Čtete-li můj blog pravidelně, asi jste si všimli, že je mám moc ráda. Co je vaše věc? Co vadí vám?

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

32 komentářů

  1. Většina zmíněných výrazů mi nevadí, osobně nesnáším (víc mě nenapadá) slovo "potencionálně". To jako lidi prodloužili, aby to vypadalo chytře?! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cha, to jo, to je taky úžasný výraz. :) Ale musím se přiznat, že to občas asi říkám, slýchám to tak často, že mi to prostě někdy, když si nedávám pozor, ujede.

      Vymazat
  2. Tenhle článek mě málem zabil. :D Já bych ještě do výčtu jazykového pekla přidala například skvosty jako „meníčko”, „kafíčko” a další „jídlíčko”. Ale třeba vysávat se u nás používá normálně, a spíš mi přijde divné říct luxovat, ale to je hlavně o zvyku. :) A když někdo řekne „přijdu dýl”, tak mám chuť vraždit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Jídlíčko" je teda super. :D Mně "přijdu dýl" vůbec nevadí, používám to odjakživa, i když vím, že to vlastně nedává smysl.

      Vymazat
  3. "Filmek" jsem snad nikdy neslyšela :D Já nesnáším, když někdo říká "menu" s U na konci a když někdo skloňuje datum bez "datumu". A sopustu dalších věcí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikdy jsi neslyšela "filmek"? Šťastná ženo! :D "Menu" s u na konci asi občas říkám... Teď nevím. :D

      Vymazat
    2. Já nesnáším když někdo říká MENY :D :D

      Vymazat
    3. Já bych byla nejspokojenější, kdyby se slovo "menu" vůbec nepoužívalo, ať už se to má vyslovovat jakkoli. :D

      Vymazat
  4. po tomhle clanku mi pripadas jako dost nesnesitelna osoba :D skoda, mozna by se takove tema dalo rozebrat lip, je tady videt dost urputna snaha byt za kazdou cenu vtipne ironicka (ani nevim jak to nazvat), coz me ale trochu odrazuje od dalsiho cteni :) samozrejme nesmysly jako vykend/by jsme/mno jsou zhovadilost :D ale vetsina ostatnich mi prijde celkem pouzitelna a o to vic me to "urazi", kdyz je ja sama casto pouzivam
    uz koncim, jenom postreh, ktery jsem potrebovala sdelit svetu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. :) Mně se to téma líbí rozebrané takhle.

      Vymazat
    2. Milí anonymové či anonymky, myslím, že i když si Vendy vezme vaši kritiku k srdci i takto, mnohem lépe by vyzněla s podpisem. Takto skrytě je to strašně jednoduché :) (jen malý tip, i když nemáte žádný blog nebo tak něco, pořád se na konci příspěvku můžete podepsat, fakt!)

      Vymazat
    3. omlouvam se, vlastni blog uz dlouho nevedu, takze mi nabizena varianta anonym prisla nejprijatelnejsi :D
      uz ani nevim, proc jsem zrovna ted mela potrebu nejaky clanek na tvem blogu okomentovat, protoze je oba (i ten predchozi) sleduju uz nekolik let (a jsi jedna z mala, u kterych me to porad drzi), ale posledni dobou se to tady ubira smerem, ktery me uplne tak nebavi... po nekterych clancich je docela tezky s tebou alespon trochu sympatizovat, a zrovna tohle ja potrebuju, kdyz se procitam cizim zivotem :D
      anonym Misa

      Vymazat
    4. Tak to mě těší, že mě čteš už tak dlouho! A je mi líto, že tě přestávám bavit, ale, no, co na to říct... Vývoj nezastavíš a asi teď prostě potřebuju psát trochu jinak. :) Píšu proto, abych psala, a teď mě to baví takhle.

      Mimochodem, nejsi náhodou Míša z Plzně, ta, která chodila na církevní gympl a měla ráda koně a metal? Jen mě to tak napadlo... :D

      Vymazat
    5. chapu a souhlasim...
      dobra pamet, vsechno sedi, akorat ten metal si beru trochu osobne, zadnej metalista jsem nikdy nebyla a nebudu :D ted uz je to spis okrajova zalezitost
      Misa

      Vymazat
    6. No nene, to jsi fakt ty?! :D V tom případě jsem ráda, že jsem tě aspoň vyburcovala ke komentáři, vůbec by mě nenapadlo, že bys ještě mohla číst můj blog. Nejdřív jsem sem napsala docela dlouhej komentář, ale mažu ho a jdu ti to hodit do zprávy na FB. ;-) Nechci tady rozjíždět takovej chat. :D

      Vymazat
  5. Ale no tak, spoďáry jsou fakt úchylný! :D (Jdu přemýšlet, co vadí mně... Ok, už to vím. Nesnáším slovo "šoustat" :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spoďáry jsou super! :D "Šoustat" mi ani tak nevadí, mnohem horší mi přijde "prcat", to je neuvěřitelně nechutný. :D

      Vymazat
  6. Viz anonym výše, dokonale souhlasím, navíc Vaše reakce - no.. v písemném projevu docela arogance. Jinak mám zcela pragmatický dotaz. Jak jinak nazýváte kalhotky, když né spoďáry? Spodní prádlo? a to je v pořádku jo? (já teda používám spojení "spodní prádlo" vždy)
    jo a osuška nemusí být jen plážová (nebo jak zmiňujete nechutná pouťová) osuška se liší od ručníku rozměry, jen tak pro info. Samozřejmě musím souhlasit s "vykend/mno a by jsme" to je neskutečný děs.
    Poslední dobou mám z tohoto blogu dost divnej pocit a už mě nebaví moc číst slečnuu, která akorát hejtuje celej svět, škoda. Třeba jste v reálu milejší než se jevíte tady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nehodí-li se "spoďáry", používám "kalhotky" i přes to, že to není zrovna moje oblíbené slovo.

      Děkuji za vysvětlení, co je to osuška, popravdě však musím arogantně přiznat, že je mi to celkem jedno. Tento článek je ryze subjektivní, nesnažím se nikoho donutit, aby používal výrazy, které já uznám za vhodné. Tak jako vás štvou moje články, mě štvou výše zmíněná slova. :) Pokud vás můj blog přestal bavit, pak se nabízí jednoduché řešení, které je vám asi jasné... :)

      Vymazat
    2. svou odpovědí jste mne pouze přesvědčila. Hodně úspěchů v blogování přeji.

      Vymazat
    3. Já tam tu aroganci prostě nevidím O.o
      Možná proto, že znám autorku i v reálu...

      Vymazat
    4. I tobě díky! (Mnohem větší díky. :D) Jsem ráda, že to někdo vidí jinak.

      Vymazat
  7. Mně hrozně vadí, když si někdo dává "expresso". Hrůza. A moje sestra říká místo "tohle" "tlencto" (asi deformace našeho dialektu). Vždycky mám co dělat, abych nezačala mlátit hlavou o zeď. :D
    Jinak díky za článek, pobavil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! (Že pobavil.) :)
      "Tlencto" jsem asi nikdy neslyšela, ale jsem si jistá, že bych to taky nenáviděla. :D

      Vymazat
    2. Díky, že to zde zaznělo!! To je věc, co mě sere asi nejvíc. EXPRESSO!!!!!! :D

      Vymazat
    3. A co se teda vám dvěma líbí víc? Presso? Já mám k oběma slovům neutrální vztah, protože s kávou přicházím do styku jen minimálně (nechutná mi). :D

      Vymazat
    4. Správně je to espresso .. já si ho teda moc nedávám, ale když jdu někam do kavárny a někdo z mého okolí si objedná expresso, tak bych ho vzala nápojovým lístkem po hlavě. :D Nehledě na to, že barista pak kouká jak blázen, protože na správném pojmenování kávových specialit hrozně lpí. :D

      Vymazat
    5. Aha, ono tam má být "s" a ne "x", to mi nikdy nedošlo. :-O No tak ještě, že jsme mě upozornily, jinak bych byla taky za blbce. :D

      Vymazat
    6. Je to prostě espresso, když jsem dělala v tom ohavnym Mekáči, tak mě až neskutečně udivilo, kolik lidí chce EXPRESSO, myslí si, že asi bude rychleji :D:D

      Vymazat
  8. Smála jsem se od začátku, až do konce - přísahám :D už jen kvůli tomu že u nás doma se vysává, kupuju si nový kalhotky, a deka je kámoš :D
    výborný článek! :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každá rodina to má holt jinak. Pro mě jsou tahle slova dooost exotická. :D

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com