Nesmyslný titulek plný nicneříkajících slov

12 března

Poprvé v životě mám pocit, že jsem všemožnými texty přesycena. Víte co. Denně edituju či píšu články o studiu. Vedu si blog. Studuju bohemistiku a překladatelství. Nedávno jsem dostala místo editorky dalšího internetového magazínu. Čtu jako blázen: z plezíru, do školy. To všechno neříkám proto, abych se vytahovala, ale proto, abych vám ukázala, kolik kontaktů s textem je třeba, abych jich konečně měla až moc

Došlo mi to před nějakými dvěma hodinami na semináři Úvodu do teorie a praxe překladu. Slova mi před očima začala explodovat. Vidím jejich příznakovost, stylistická zabarvení, drobné nuance, sleduju Jakobsonových šest funkcí textu, vnímám slovní efemérnost a nepřesnost, představuju si škálu jejich synonym a antonym. Mám dost.
 
Moje nová libůstka: nekoherentní a komunikačně dysfunkční texty. Jsou tak osvobozující. Najednou ráda čtu internetové diskuze a se zaujetím sleduju stylistické prohřešky, kterých se aktéři komunikace dopouštějí. Ráda jejich chyby kopíruju a testuju, zda se i jim navzdory mohu dobrat vytyčeného komunikačního cíle. Nazvala bych to textová posedlost


A jak ze sebe toto přesycení filtruju? Tím, že vyplodím další text.

Ale dost o textech. V poslední době jste mi začali komentovat články ve velkém, což mě pokaždé zahřeje u srdce (no fakt), díky. Chtěla bych vám přiblížit pár nápadů na blogové příspěvky, které mi zrají v hlavě. Zaprvé se mi tam začínají kumulovat nejrůznější úvahy na téma text nebo čtení, ale zatím jim neumím dát koherentní formu a vím, že čtenáři nekoherentní texty nemají rádi, ačkoli jich sami generují spoustu. Mám tu pár podobných článků, jako byl ten nedávný o bizarních slovech. Rovnou říkám, že účelem těchto příspěvků není naznačit vám, že vaše vnímání světa je blbé. Vůbec. Ale interpretujte to, jak je vám libo.

Přibližně za měsíc budu mít takovou malou brigádičku na konferenci Lingvistika Praha 2014, ze které bych následně ráda sepsala dojmy & zážitky. Určitě se podívejte na webové stránky oné konference, některé přednášky budou přístupné pro veřejnost. Vsadím se, že hned první přednáška o fonologii bude skvělá, Tomáše Dubědu jsem měla v prvním semestru na kontrastivní fonetiku a přednáší zajímavě a poutavě. A to jsem velký fanda fonetiky zrovna nebyla. Přijdete se podívat? Potkáme se v dubnu na fildě? Bude tam občerstvení, které na talíře naaranžuju já.


A potom? Další články o knížkách! Můj problém však je, že momentálně čtu rychleji, než píšu. Dnes jsem si ale pořídila zaručenou čtecí brzdu, a sice knihu ve francouzštině, konkrétně Rien ne s'oppose à la nuit (Noc nic nezadrží) od mé oblíbené Delphine de Vigan. Se studiem francouzštiny na vysoké škole totiž moje aktivní znalost francouzského jazyka značně upadá, a tak jsem zahájila program "Vendy obnovuje slovní zásobu". Společně s knížkou jsem si z francouzského institutu odnesla i plátěnou tašku s nápisem Institut français, jsem teď chodící reklamou na francouzštinu. To (takzvaně) chceš.

Já jsem svou psací terapii dokončila, teď dostanete prostor na vytvoření libovolného textu vy. 
Jak se máte? :)

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

6 komentářů

  1. Ach, jak bizarně koherentní :-) Máš těch aktivit požehnaně, klobouk dolů! Z konference mě zaujal akorát večírek, na ostatní bych asi nestačila. Jinak by mě ale klidně nějaký teoretický článek zajímal.
    A jinak se mám dobře, lepší to být nemůže, díky za optání. ,-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím no, proti některým spolužákům mám ještě pořád pocit, že jsem docela lenoch. :) Děsivé, jak akční někteří jsou! Teoretický článek o té konferenci neplánuju, na to si vážně nevěřim a ani by mě to psát asi nebavilo, spíš takový souhrn dojmů z brigády, případně trapasů, které se mi tam stanou. Snad bude o čem psát. :D

      Vymazat
    2. Neboj, co by se ti stalo.. Ale ráda si to přečtu ,-)

      Vymazat
    3. Trapasy budou, s tím naprosto počítám! :) Co by to bez nich bylo za brigádu?

      Vymazat
  2. A já teď zase nic nečtu. Ale říkala jsem si, že bych už měla konečně něco přečíst a pak o tom napsat. Jenom nevím jak se k tomu donutit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, taky občas mívám problém s tím, že se mi číst nějak nechce, ale když se do toho donutím, nikdy nelituju. Chce to omezit všechny rušivý elementy jako počítač, hlad, žízeň a podobně a prostě si přikázat "seď a čti" :D.

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com