Dan Brown vymyslel nerozluštitelný kód, ale průhlednou zápletku

23 března

Před pár měsíci jsem tu hodnotila nejnovější počin Dana Browna, Inferno. I přesto, že jsem k němu měla spoustu výhrad, jsem se rozhodla zkusit si přečíst ještě nějaký další Brownův román. Je to taková odpočinková četba a tu přece vytížený student potřebuje neustále. Jelikož jsem si po dočtení Inferna posteskla, že bych chtěla víc techniky a méně kultury (student fildy... ehm), padla volba na Digitální pevnost.


Hlavní hrdinka Susan se chystá na romantickou dovolenou se svým přítelem. Plány jí však překazí její šéf, který ji v sobotu ráno z ničeho nic zavolá kvůli jakési naléhavé záležitosti. Susan pracuje v dešifrovacím oddělení Úřadu národní bezpečnosti a její hlavní povinností je odhalovat smysl zašifrovaným zpráv, jež si lidé, především pak samozřejmě teroristé, drogoví dealeři a podobně, posílají. Tentokrát to však nebude tak snadné: ukázalo se, že jeden z jejich bývalých pracovníků vynalezl nerozluštitelný kód, na který je i ÚNB krátký.

Sympatičtější postavy a o trochu lepší zápletka


Opět tu máme několik prolínajících se příběhů a pohledů více postav, které se na konci sjednotí, aby mohla zápletka naplno vyvrcholit. Opět je hlavní dvojice tvořena atraktivní a téměř až znepokojivě inteligentní ženou a univerzitním profesorem. V tomto ohledu nic inovativního.

Zápletka se mi tentokrát zdála přece jen o něco méně předvídatelná než v případě Inferna. Není tak nesmyslně zamotaná, že by se v tom i samotný autor musel ztratit, a přesto na první pohled neodhalíte, kdo je záporňák. Teda... Zhruba do sto padesáté stránky z čtyři sta padesáti to neodhalíte. To je první pohled, ne? Postavy jsou tu podle mě méně ploché než v Infernu. Jednají v celkem realistických zájmech, každá má svou specifickou povahu a nejsou tak černobílé. Žádná mi navíc nelezla na nervy, naopak mi byly sympatické, což je velké plus. 


Ani od Digitální pevnosti jsem se nedočkala nějaké zvláštní jazykové invence. Ne že bych ji čekala. Brown se s psaním očividně moc nepáře. Možná i ta jednoduchost ve vyjadřování je důvod, proč jsem Digitální pevnost přečetla za půl druhého dne. Zabrat to vážně nedá a přemýšlet se nemusí. 

Na to, že jde o autorovu prvotinu, mi to ale nijak hrozné nepřišlo. Kdyby šlo o knihu jakéhosi neznámého autora, asi bych ji hodnotila stylem no jo, docela dobrý! Od takového fenoménu, jakým je Dan Brown, ale člověk prostě čeká víc. Já bych chtěla hlavně lepší, údernější závěr. Ten by se k Digitální pevnosti totiž skvěle hodil. Tím, co pro nás Brown připravil, jsem se cítila trochu ošizeně.

Pokud bych měla říct, zda se mi víc líbilo Inferno nebo Digitální pevnost, vybírala bych si těžko. Pevnost se mi zdála o trochu lépe promyšlená a snad ještě o něco čtivější, na druhou stranu Inferno na mě působilo epičtěji a jeho atmosféru si pamatuji doteď, zatímco ta z Pevnosti na mě žádný zvláštní obtisk nezanechala. Těžko říct. Budete-li si vybírat mezi těmito dvěma knihami, doporučila bych vám zvolit si prostě a jednoduše tu, která vám víc sedí tematicky. Chcete počítače, nebo renesanci?

3 / 5


Název: Digitální pevnost. Autor: Dan Brown. Originální název: Digital fortress. Přeložil: Pavel Kaas. Vydalo nakladatelství Metafora, Praha 2005, 440 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

8 komentářů

  1. Četla jsem, příjemná oddychovka. Na Brownovi se mi líbí, že u něj prostě můžu při čtení "vypnout", fakt není nijak jazykově obohacující, ale zároveň mi připadá kvalitnější a leckdy se z jeho knížek i něco zajímavého dozvím - než je třeba takový padesát odstínů čehokoliv, při čem člověk prostě jenom vypne mozek. :D Jinak moc pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně souhlasím. Z 50 odstánů jsem sice přečetla jenpár úryvků, ale i to stačilo, abych si uvědomila, že pokud jde o odpočinkovou literaturu, je Brown naprosto v pohodě. :) A díky!

      Vymazat
  2. Já jsem četla jen Šifru a docela mě to od dalších jeho děl odradilo. Nemůžu si pomoc, ale hodnocení 3/5 mě nenalákalo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu a myslím, že o nic zásadních nepřicházíš. :) Mně baví ta témata, která si pro své knihy Brown vybírá, ale na samotném zpracování nic ohromujícího není.

      Vymazat
  3. Tak nějak pořád nevím, jestli se mám do Browna pustit nebo ne :). Ale teď mám doma půjčené Inferno a myslím, že tím nic úplně nezkazím :). Alespoň si na něj udělám názor a uvidím, jestli budu chtít číst i něco dalšího :). Taky se mi líbí, o čem Dan Brown píše :).
    Mimochodem, hrozně mě baví číst tvoje recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě tím nic nezkazíš. Ačkoli mají jeho knihy většinou tak 400 stran, čtou se hrozně rychle, takže když se ti to nebude líbit, alespoň se můžeš utěšovat tím, že jsi nad tím neztrácela moc času. :D
      A to jsem moc ráda! :)

      Vymazat
  4. Někdo mi řekl, že Brown je autor, kterého buď miluješ nebo nesnášíš, ale já to mám tak nějak na pomezí. Četla jsem od něj Šifru, Digitální pevnost a Inferno a zatím se mi nejvíc líbilo Inferno, protože mám rádam jak popisuje historická místa. Šifra mě naopak moc nenadchla a Digitální pevnost se mi líbila z toho technického důvodu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že to mám jako ty, taky tak nějak na pomezí. Nemůžu říct, že bych ho milovala, ale ani nenáviděla.

      Vymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com