Sputnik, má láska: pro mě zatím nejlepší Murakami

23 února

Haruki Murakami mi byl před několika lety představen jako spisovatel, o jehož knihách prý nikdo nikdy neřekne, že se mu vyloženě nelíbily. Když se mi tedy náhodou dostalo pod ruku jeho Norské dřevo, samozřejmě jsem to musela zkusit. A nadšená jsem tedy rozhodně nebyla. Po několika měsících jsem zkusila Na jih od hranic, na západ od slunce. V mých očích stále spíš slabší průměr. Přesto bylo na Murakamiho knihách něco, co mě nutilo číst další a další, a tak jsem vyzkoušela Sputnik, má láska. Konečně trefa do černého.


Asi tak probíhalo moje laškování s Murakamim. Ačkoli jsem Norské dřevo kritizovala, kde se dalo, něco na Murakamiho stylu psaní mě nutilo zkoušet ho znovu. A znovu. Realita jeho knih je zvlášťně zamlžená, občas připomíná sen, občas spíš noční můru, postavy mluví o svých pocitech způsobem, který jste u nikoho jiného neviděli, a tajemství nejsou nikdy odkryta.

Centrem pozornosti je opět tajemná žena


Úplně stejně je tomu i ve Sputnikovi. Nejsem si jistá, čím přesně to je, že se mi právě on líbil víc než ostatní knihy. Ve skutečnosti jsou si totiž všechny hodně podobné. V každé je nějaká tajemná žena, kolem níž se celý příběh točí. Žena, o které si můžete myslet buď za á, že je úplně retardovaná, nebo za bé, že je úžasně mysteriózní. Zálěží, jak k oné knize přistoupíte. 

Já bych vám radila k ní přistoupit jako k typu textu, s jakým jste se zatím nesetkali. Řeknu-li vám, že je to svým způsobem existenciální, nečekejte Sartrovu Nevolnost. Když vám řeknu, ať očekáváte trošičku nadpřirozena, nepřipravujte se na fantasy. Řekla bych vám, abyste se připravili na příběh, jenž se odehrává v realitě, která je trochu podobná té naší. Ale to také není úplně přesné.


Sputnik, má láska jako by byl o něco víc éterický a méně fyzický než předchozí Murakamiho romány, které jsem četla. Vypraveč K. je zamilovaný do své kamarádky Fialky, která však miluje někoho jiného. Navíc je ten, do něhož se zamilovala Fialka, žena. Mjú, její nadřízená. Tak by se dal shrnout milostný víceúhelník. Přesto se mi nezdá, že by byl Sputnik o lásce. Mnohem spíš je o osamělosti.

Těšíte-li se na japonskou knihu se vším všudy, možná budete zklamaní nejen tím, že se více jak polovina děje odehrává v Řecku, ale i tím, že je Murakami tak trochu ovlivněn západní kulturou. Kdyby neměly postavy japonská jména, mohli byste si klidně myslet, že jde o Evropany.

Slovy nevystihnutelná atmosféra


Řešit, jakže ten Sputnik dopadl a cože se to doopravdy dělo, podle mě není ani trochu namístě. Raději se poddejte té tajemné a v jistém smyslu i jedinečné atmosféře, která se tak těžko popisuje, a neuzavřenému konci.

Sputnik, má láska mi připomněl Osamělost prvočísel od Paola Giordanna. Na světě žije sedm miliard lidí (tak nějak, že jo?), a přesto jsme všichni stále sami. Na chvíli se setkáme jako dvě družice, dva Sputniky, ale potom znovu odplujeme nekonečným vesmírem. Giordanno si místo družic vybral prvočísla a jeho výsledek je podle mě ještě o chlup lepší. Giordanno je naturalističtější, Murakami magičtější. Sami asi víte, co vyhovuje víc zrovna vám.

Ptáte-li se, kterým Murakamim začít, radila bych vám Sputnika. Všemi opěvované Norské dřevo odložte na později. Ono vám nikam neuteče. Já bych si ho možná vychutnala víc až teď, po Sputnikovi.

4 / 5


Název: Sputnik, má láska. Autor: Haruki Murakami. Originální název: Spútoniku no koibito. Přeložil: Tomáš Jurkovič. Vydalo nakladatelství Odeon, Praha 2009, 224 stran.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

13 komentářů

  1. Třeba pro mě bylo Norské dřevo naprosto průlomové v Murakamiho tvorbě. Teď se chystám na Kafku na pobřeží a doufám, že to bude lepší nebo alespoň stejně dobré, jako Norské dřevo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, ty už zase bloguješ! :) To je super. K Norskému dřevu - každý má holt jiný vkus, mě to tenkrát moc neoslovilo.

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze, knihu si ráda přečtu, Murakamiho (oba dva, byť se mi pletou) mám ráda, i to Norské dřevo se mi líbilo, co mě ale dostalo, koukám, že to přeložil od kamarádky manžel, sakra, to sem nevěděla, že je takovej borec! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezká shoda okolností! :) Od toho druhého Murakamiho jsem nikdy nic nečetla, jaký je?

      Vymazat
    2. Rjú je mnohem naturalističtější, drsnější a víc japonský, řekla bych. Doma mám Piercing, kdybys chtěla, ráda půjčím ;)

      Vymazat
    3. Piercing je pěknej humáč, to jsou nabídky... ,-)

      Vymazat
    4. No nevím, z Nekonečné, téměř průzračné modři mi bylo špatně, V polévce miso nemám a Čáry taky ne, navíc se mi Piercing líbil nejvíc :)

      Vymazat
  3. Zajímavá knížka! Já četla od Murakamiho jen Norské dřevo, líbilo se mi to, ale ne tak, abych další Murakamiho tvorbu vyhledávala. Prozatím. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je to zajímavá kniha! Vezmi všechno, co se ti na Norském dřevu zdálo trochu zvláštní, vynásob to dvěma, a máš Sputnika. :)

      Vymazat
  4. Já Sputnikem začínala a zamilovala jsem si ho, když jsem ho teď četla podruhé, nebylo to už takové. Ale pořád mě přivedl k Murakamimu, kterého teď nekriticky zbožňuju :)
    Zatím je pro mě top Afterdark a Kafka, v závěsu 1Q84, i když těžko říct... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na 1Q84 jsem slyšela spoustu chvály (mimochodem, jak se ten název čte? :D), jednou bych to ráda zkusila.

      Vymazat
  5. Dneska jsem si šla do školní knihovny půjčit nějakou tu povinnou četbu, ale Arbesova Romaneta si někdo vypůjčil, a stejně tak 2 další věci, co jsem chtěla... Tak se rozhlížím po knihovně, a zahlédla jsem na poličce Murakamiho... Nadšeně jsem si vybrala Sputnika, protože ačkoli bych měla číst spíš povinnou četbu, tak se do něj už konečně chci pustit. Jako první jsem četla Kafku, na poličce mi sedí ještě Afterdark, ale Sputnik mě lákal už od prvního pohledu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pořád mi připadá, že Murakami není úplně pro mě. Už mi byl několika lidmi doporučený i nedoporučený, ale pořád ještě vyčkávám. Každopádně díky za tip, aspoň vím, co zkusit jako první :)

    OdpovědětVymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com