Červená versus zelená (mohu jim věnovat téma nějaké seminárky?)

22 prosince

Ráda bych vám dnes předhodila takový barevný problém. Zbývám se jím už dlouho, do nového roku si však nechci nechávat žádné resty. Doufám, že mi ho pomůžete vyřešit. Tak tedy: máme červenou a zelenou barvu. Která z nich je ta hodná a která ta zlá

Červená. Barva lásky, vášně, růží a jiných květin. Ale také barva, která na silnici říká "teď nejezdi!" či "sem nesmíš jezdit!", barva, která rozzuří býka, barva krve, zákazů, pekla. Od červené už je to jen kousek k rudé a od rudé k armádě a od armády k válce...

Zelená. Příroda, stromy, tráva, barva říkající "jen přejdi, teď můžeš!", uklidňující barva. Zdá se, jako by nic nehrálo proti ní. Tak proč je ale tak často používána pro znázornění všeho negativního? 

Červená je barva Nebelvíru, zelená Zmijozelu. Z Harryho hůlky srší červené paprsky, z té Voldemortovy zelené. V The Sims 2 nemají čarodějnice rudou kůži, nýbrž zelenou. Proč lidé zezelenají závistí? Proč se zápach znázorňuje zeleně? Ačkoli je obvykle pekelná barva červená, pro mě i zelená v určitých kontextech symbolizuje cosi ďábelského, démonického a snad i škodícího. A radioaktivního.


Najděte si na Googlu heslo ráj a potom peklo. Dostanete něco podobného.

Pokud byste si měli udělat seznam pro a proti a jednu část napsat zeleně a druhou červeně, jak byste mezi barvami volili? Já si s tím lámu hlavu pokaždé, ale nakonec píšu pozitiva červeně a negativa zeleně. Mít jiné odstíny zvýrazňovačů, volila bych třeba obráceně. Nejsem si jistá. Jeden zvýrazňovač mám skoro jedovatě zelený a druhý spíše do růžova. Je to zapeklitá otázka, co?

Uznávám, že fotka se moc nepovedla, ale barvy jsou zřetelné, tak se stim smiř.
Moji spolužáci ve středu při prezentaci své dissert argumenty pro a proti vyznačili opačně. Zeleně pro, červeně proti. To není náhoda. Tenhle příklad dokazuje, že se symbolikou červené a zelené jsou prostě problémy.

Nemyslím si ale, že je to otázka odstínu. V souboji ráj versus peklo bude červená vždy pekelná a zelená rajská. (Zato rajská omáčka už je červená. Zajímavé.)

Jak vnímáte červenou a zelenou vy? Porovnávali jste někdy tyhle dvě barvy, nebo máte odjakživa jasno v tom, jak je hodnotit? Pro mě je to vážně oříšek. 

Jen tak mimochodem: Doufám, že jste si všimli, jak úžasně disciplinovaná blogerka jsem. Už zhruba dva měsíce publikuji články pravidelně každou neděli večer.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

3 komentářů

  1. Nikdy jsem o tom nepřemýšlela, ale pro mě je asi "pozitivnější" červená.

    OdpovědětVymazat
  2. Odjakživa je pro mě plus zelené a mínus červené. Asi. Já nevim, vybrala bych si žlutou, ta je stejně nejlepší.

    OdpovědětVymazat
  3. Už je to tady, první dvě komentující se ve výběru neshodly! Na to jsem čekala. :D

    OdpovědětVymazat

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com