Pan Theodor Mundstock & L'Identité. O tom, jak nic nemá smysl

25 května

O dvou knihách, které jsem v poslední době četla.

Pan Theodor Mundstock - Ladislav Fuks

Nemám ráda knihy z války. Zdá se mi, jako by o válce či o sovětské okupaci (ono je to v knihách skoro to samé...) byla každá druhá. Ale TOHLE, to je výjimka. Nejde totiž ani tak o knihu o válce, jako spíš o knihu, která se za války jen odehrává a mnohem víc než ji řeší člověka. Konkrétně pana Theodora Mundstocka. Žida, který je jen jedním z milionu... Přesto budete mít v průběhu čtení vy (i on) pocit, že jediným. Tahle kniha vám neukáže, jak se za války žilo, ale jak se za ní lidé cítili.

Četl jste ji někdo? Zajímalo by mě, co si myslíte o rozšířeném tvrzení, že byl Mundstock schizofrenní. Já s tím nesouhlasím - ale možná, že jsem sama schizofrenní. Ale copak vy nemáte takový svůj "stín" jako je(ši?)Mon? Myšlenky, které vás pronásledují? Které si často nechcete připustit? Pochybnosti, které zmizí, až když (znovu) objevíte smysl života?
 .
http://img5.imageshack.us/img5/9434/dsc04198hg.jpg

L'Identité - Milan Kundera

Z tajemných důvodů se snažím samu sebe naučit říkat, co si myslím, a být upřímná, ale Kundera mi opět ukázal, že nic nemá smysl. Co všechno dokáže malé nedorozumění! Chantal celý svůj vztah s Jeanem-Marcem zabila větou "muži už se za mnou neohlížejí". Chtěla to vyslovit s nadhledem a ironií, ale bůhví proč to, vyslovené nahlas, znělo vážně. Tahle jediná věta vyvolala řetězec činů, které byly úplně zbytečné, pro každého z nich ale měly jiný smysl. Jejich vztah se jim vymkl z rukou. Jen tak, pro nic za nic.

V první kapitole se žena pokojně prochází po pláži a čeká na svého milence, v poslední je ta samá žena ve vlaku, přivázaná k židli, nahá a nevzpomíná si na své jméno. Jak ji Kundera do takové situace dostal? To se pravděpodobně čeští čtenáři dozví, až se konečně uráčí knihu přeložit... Nebo si ji budou muset sehnat v originále. Já mám originál a ilegální překlad ve formátu PDF, kdybyste někdo měl zájem... Překlad jsem ale nečetla, takže nevím, jak kvalitní je.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

0 komentářů

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com