Evropský film o zážitcích z Erasmu

30 května

Rozhodla jsem se zviditelnit film, který téměř nikdo nezná. Já ho ale miluju. Jsem na filmy náročná, málokterý mě baví. Když už si ale nějaký oblíbím, většinou je to něco, co většinu lidí "neurazí, nenadchne".

L'Auberge espagnole / Pot Luck / The Spanish Apartement / Una casa de locos / Erasmus a spol. je francouzský film, možná by se ale víc hodilo říct evropský. Jeho hlavním lákadlem je všemi zbožňovaná Audrey Tautou, po shlédnutí ale (doufám) zjistíte, že nebyla tím nejlepším, co film nabízí!

Xavier odjíždí na Erasmus do Barcelony, ani z daleka ale neví, co ho čeká. Začíná zmatené poznávání směsice nejrůznějších kultur. Vystřídá bydlení u spořádaného francouzského páru, v chátrající ubytovně, až nakonec skončí v bytě s šesti dalšími Erasmáky. A každý je jiné národnosti. Pravá španělská vesnice. (Proč se ten film tak v češtině nejmenuje?) Pokud vás láká studium v zahraničí nebo s ním máte dokonce zkušenost, jste na správném místě.

Nejen že se Xavier konfrontuje s tolika evropskými kulturami, zároveň se vypořádává se vztahem na dálku, zamilováním do lesby, románkem se vdanou ženou a nakonec se ztrátou identity. Pomalu zapomněl svůj rodný jazyk. Své zvyky. Jaká je vlastně jeho národnost?



Proč by bylo přesnější nazvat Erasmus a spol. evropským filmem? Mluví se v něm celkem sedmi jazyky: anglicky, francouzsky, španělsky, katalánsky, německy, dánsky a italsky. Možná právě proto ho v Čechách (nevím, jak je to jinde) neumí lidé tolik ocenit. Viděla jsem kousek s českým dabingem a je to opravdu guláš. Dabéři se zřejmě nemohli rozhodnout, jaký jazyk dabovat, a tak dabují pokaždé jiný. Příběh potom samozřejmě ztrácí smysl.

Proto doporučuji: zvládáte-li alespoň jeden z prvních tří uvedených výše, podívejte se na film v originále! Ke shlédnutí je na Youtube, s anglickými titulky pak zde.

Pro někoho je to jen slepenec pošahaných a nudných zážitků. Já jsem po zhlédnutí měla pocit, že jsem procestovala svět, obohatila se, naučila se tisíc nových jazyků a zapomněla, kdo jsem. Naprosto jsem se ztotožnila s Xavierem. A přesně to od filmu chci.

Taky byste si mohly/i chtít přečíst

0 komentářů

Hodně jste četly/i

Mám instáč

Právě čtu

tohle

Tři truchliví tygři
tagged: currently-reading
La Muerte y Otras Sorpresas
tagged: currently-reading

goodreads.com